Activiteiten

Introductie:

Je kunt het onderwerp introduceren door middel van het boek voorlezen of het boek laten voorlezen(het filmpje). Het doel van deze introductie is het uitbreiden van de woordenschat d.m.v. begrippen behandelen die met het thema te maken hebben(zee). We activeren de voorkennis van het thema met een praatplaat over de zee(zie hieronder). Na heb behandelen en doorspreken van deze plaat maak je een woord web met het thema zee. 

 Doel: woordenschat uitbereiding

Groepsactiviteiten:

Taalactiviteit:

 Hierbij heb ik gekozen voor het werkblad herken van de letters. Op dit werkblad staan de woorden regenboog, kwal, krab, kreeft en schelp. Naast elk woord staat een vak met verschillende letters. Elke letter die ook voorkomt in het woord dat voor het vak staat moet je omcirkelen. Deze activiteiten is wel redelijk lastig en is daarom het best om samen op het digibord te doen.

Doel: taalvaardigheden verbeteren

 

Rekenactiviteit:

Hierbij heb ik gekozen voor het boek De mooiste vis van de zee leert tellen. Dit boek gaat over dezelfde vis het mijn thema boek maar hierin word het tellen behandeld. Dit boek neem je ingescand(op het digibord) door, je telt bladzijde voor bladzijde door(het tellen van de schubben). Daarna kun je het verwerkingsblad laten maken. Deze is hieronder bijgevoegd.

Doel: rekenvaardigheden verbeteren

 

Beeldende activiteiten:

Hierbij heb ik gekozen voor  het maken van de mooiste  vis van de zee m.b.v. klei en pailletten. Hiervan voeg ik een voorbeeld toe. Eventueel kun je ook nog een een werkblad van een vis laten beplakken met schubben.

Doel: verbeelding verbreden

 

Spel activiteit:

Hierbij heb ik levend memory gekozen, ze moeten hierbij een kaartje kiezen(zonder dat ze zien welk kaartje) uit het memory spel dat ook in een kleine groep aan de tafel gespeeld kan worden. Twee kinderen pakken geen kaartjes, zij zijn de hoofdspelers.  Als de rest van de  kinderen een kaartje hebben verdelen ze zich over het (speel)lokaal. De hoofdspelers proberen een voor een een zetje te vinden als zij er een hebben gevonden gaat het zetje zitten en haalt de hoofdspeler zijn behaalde kaartjes op. Wie de meeste heeft wint. Hieronder is het spel toegevoegd.

Doel: onthoudingsvermogen trainen 

 

Ontdekhoek activiteit:

Hierbij heb ik gekozen voor een thema tafel waarbij je dus bijvoorbeeld ook vissen voor kunt halen. Dit sluit goed aan op het onderwerp. Hieronder is een voorbeeld toegevoegd.

Doel: uitlokken van intresse

Groep's werkbladen:

Individuele activiteiten:

Taalactiviteit:

Hierbij heb ik twee werkbladen gekozen zodat de kinderen zelfstandig aan het werk kunnen. Een wat makkelijker en een wat moeilijker werkblad zodat alle kinderen wat meer op niveau kunnen werken. Het makkelijkere werkblad gaat over het stempelen, schrijven en het plakken van het woord vis. Het moeilijkere werkblad gaat over het omcirkelen van het zelfde woord namelijk vis. Dit kan aan hun eigen tafel. Hieronder zijn de werkbladen toegevoegd.

Doel: taalvaardigheden verbeteren

 

Rekenactiviteit:

Hierbij heb ik twee werkblad gekozen zodat de kinderen zelfstandig aan het werk kunnen. Een wat makkelijker en een wat moeilijker werkblad zodat alle kinderen wat meer op niveau kunnen werken. Het makkelijkere werkblad gaat over groepjes maken van 3 bellen en hier een rondje om te zetten. Het moeilijkere werkblad gaat over het  juiste aantal vissen kleuren. Dit kan aan hun eigen tafel. Hieronder zijn de werkbladen toegevoegd.

Doel: rekenvaardigheden verbeteren

 

*Techniek* activiteit:

Hierbij gaan we bezig met constructiemateriaal, ik heb gekozen voor de kralenplanken. Zo kunnen de kinderen individueel aan het werk met het onderwerp zee. Namelijk het maken van bijv.: een vis, een krab enz. Dit kan aan hun eigen  tafel. Hieronder zijn voorbeelden toe gevoegd.

Doel: aan de hand van een voorbeeld iets namaken

 

Spel activiteit: 

Hierbij heb ik het spel memory gekozen, dit spel kunnen de kinderen in een klein groepje spelen. Ze leggen alle kaartjes op de kop op de tafel en kiezen een voor een twee kaartjes uit als deze een zetje zijn mogen ze deze pakken. Wie uiteindelijk de meeste zetjes heeft heeft gewonnen. Dit kan aan de tafel of op de grond. Hieronder is deze toegevoegd.

Doel: onthoudingsvermogen trainen

Individuele werkbladen:

Andere les ideeën:

 Rekenen: 

- werkblad reken de sommen uit.

 

Logisch denken:

- werkblad zet een rondje om hetzelfde figuur.

 

Taal:

- werkblad hoeveel woordstukjes hoor je?

 

Muziek:

  • Tien kleine visjes
  • Tien kleine visjes zwommen naar de zee.
    Goed zei moeder maar ik ga niet mee…
    Ik blijf liever in de vieze oude sloot,
    want in de zee zwemmen haaien en die bijten je……
    blub, blub, blub, blub
  • Negen kleine visjes zwommen naar de zee, acht kleine visjes zwommen naar de zee, enz.

 

  • Visje in het water
  • Visje, visje in het water
    Visje, visje in de kom
    Visje, visje, kan niet praten
    Visje, visje, keer je om

Werkbladen extra: